הטיפול בטרשת נפוצה ברפואה סינית

care-check-checkup-905874 (1)

לפני מספר שנים בתחילת דרכי הגיעה אלי מטופלת הסובלת ממחלה אוטואימונית הידועה בשם טרשת נפוצה. הרגשתי שקטונתי מלטפל במקרה כה מורכב, אך זכרתי את אמרת אחד המנחים שלי, ש"אם מטופל בוחר בך, כנראה שיש בך את הכוח לעזור לו". בטרם אספר את שיטת הטיפול אסקור ספרות מערבית המסבירה אודות המחלה.

רקע מערבי

מחלה אוטואימונית מתאפיינת בכך שתאי מערכת החיסון תוקפים תאים ורקמות של הגוף במקום לתקוף פולשים חיצוניים.  בטרשת נפוצה מדובר בתאי T התוקפים חלק ממערכת העצבים במערכת העצבים המרכזית.  הפגיעה באה לידי ביטוי במיאלין – מעטפת שומנית העוטפת את שלוחות תאי העצבים. אם כי, היום יודעים, כי כבר בתחילת המחלה קיימת פגיעה גם בחומר האפור, דהיינו תאי העצב עצמם.

 כתוצאה מהפגיעה יש קושי בהעברת זרמים חשמליים במוח, הבא לידי ביטוי בקשיים תנועתיים ואף בנכות.

טרשת נפוצה(MS)Multiple sclerosis – הינה מחלה נוירולוגית, התוקפת את מערכת העצבים המרכזית, כלומר, את המוח ואת וחוט השדרה, ומהווה סיבה עיקרית לנכות נוירולוגית בגיל צעיר. טרשת נפוצה תוקפת נשים בשכיחות גבוהה של פי שניים בהשוואה לגברים, ובדרך כלל פורצת בעשור השני עד החמישי לחיים.
טרשת נפוצה עלולה למעשה לפגוע כמעט בכל איזור במערכת העצבים המרכזית, ולכן הסתמנות המחלה מגוונת. המחלה יכולה להתחיל בהפרעות תחושה, כגון: נימול,  ירידה בתחושה, חולשת שרירים, ירידה בראיה, כפל ראיה; חוסר יציבות בהליכה וכו'.

טרשת נפוצה – הגורמים למחלה
עדיין לא ברור בוודאות מה גורם למחלה. מהנתונים שנאספו עד כה עולה, כי מדובר בגורמים מגוונים, חלקם גנטיים וחלקם סביבתיים. ידוע למשל, כי הסיכוי לחלות בטרשת נפוצה עולה אם קיים בן משפחה הלוקה במחלה. בנוסף לגורמים הגנטיים, קיימים גם גורמים סביבתיים. מחקרים הראו קשר בין התפרצות טרשת נפוצה לבין זיהומים על ידי וירוסים שונים.

טרשת נפוצה – סימפטומים

מאחר שטרשת נפוצה עלולה לתקוף כמעט כל איזור במערכת העצבים המרכזית, הרי שמגוון הסימפטומים הנוירולוגים הינו רחב מאוד. המחלה תתבטא בתחילה בחולשה או בהפרעות תחושה בגפה אחת או יותר. חולשת השרירים תבוא לביטוי בקושי לבצע פעילות ביד או ברגל החלשה, הרגשה של זרמים בגפיים בפנים או במקומות אחרים בגוף. לעיתים עצב הראיה נפגע לעיתים קרובות בטרשת נפוצה. הדבר יבוא לביטוי בטשטוש ובירידה בראיה בעין הפגועה או בצמצום שדה הראיה. הפרעת ראיה נוספת האופיינית לטרשת נפוצה הינה כפל ראיה, אשר נגרמת עקב פגיעה בגזע המוח. מעורבות של גזע המוח בטרשת נפוצה עלולה לגרום להפרעה בדיבור. מעורבות המוח הקטן עלולה לגרום לאי יציבות בהליכה ונטייה ליפול. בנוסף, פגיעה בחוט השדרה תגרום בין היתר לליקוי בשליטה על הסוגרים, שתתבטא בבריחת שתן, קושי בהטלת שתן עד כדי אצירת שתן. ברוב המקרים ההפרעות הנוירולוגיות בתחילה חולפות תוך ימים עד שבועות. במיעוט המקרים ההפרעות ממשיכות ומתקדמות ללא הפוגה.

טרשת נפוצה- אבחון


האבחון מתרחש אצל נוירולוג, אשר במידת הצורך מפנה  לבדיקת    MRI בבדיקה רואים פלקים שהם נקודות בוהקות בהירות, ומעידות על פגיעה בחומר הלבן. בדיקת עזר נוספת היא בדיקת ניקור מותני – בדיקה אשר בה באמצעות מחט שואבים כמות קטנה של הנוזל העוטף את חוט השדרה והמוח. הבדיקה מבוצעת על ידי דקירה באיזור עמוד השדרה המותני ושאיבת של נוזל שדרה. בנוזל השדרה בודקים חלבונים העשויים לרמז על דלקת. בדיקות אחרות הן בדיקות פוטנציאלים מעוררים- בדיקות אשר מטרתן לבדוק את ההולכה העצבית של מערכות שונות בגוף.


טרשת נפוצה טיפול מערבי

יש להבדיל בין הטיפול בהתקף חריף של טרשת נפוצה ובין טיפול מניעה קבוע, אשר מטרתו להפחית את תדירות ההתקפים ועוצמתם. הטיפול בהתקף חריף הוא בדרך כלל על ידי סטרואידים, הניתנים בעירוי לתוך הוריד במשך מספר ימים. הסטרואידים מדכאים את התהליך הדלקתי ואת הפעלת מערכת החיסון. טיפול מניעה, אשר מטרתו להפחית את תדירות ההתקפים ואת יצירת הנגעים במוח, יינתן באופן קבוע, בדרך כלל כל מספר ימים. טיפול זה כולל תרופות, כגון: אינטרפרונים וקופקסון, וניתן בדרך כלל בזריקות תת עוריות. לאחרונה הוכנסה לשימוש תרופה חדשה הקרויה טיסברי (Tysabri), אשר ניתנת בעירוי תוך ורידי. מדובר בנוגדן המעכב מולקולות מסויימות הנוטלות חלק בתהליך הדלקתי, בפרט במעבר תאי דלקת מזרם הדם לרקמות.

תאור מקרה

מטופלת בגיל 44 נשואה + ילד ילידת אוקראינה. כאשר הגיעה אליי לא שטחה בפניי מיד את המחלה.  הכרתי אותה ממקום מסוים, ולא הבחנתי בבעיה כלשהי ללא האירה את תשומת ליבי אליה. נ' מתקשה לעמוד באופן יציב לאורך זמן. המחלה התגלתה לפני כ-9 שנים כאשר הרגישה שינוי קיצוני מבחינת העייפות וקושי ללכת. מלבד זאת קיימים סימפטומים שונים איבוד תחושה בגפיים. כאבים בכל הגוף הגוברים בלילה. נ' תארה את הכאבים כמו "נחש שמכיש ומסתובב כל הזמן במחבת".  כמו כן סבלה נ' מעצירות, תכיפות במתן שתן ונטייה לדלקות שתן.

נ' מסתירה את מחלתה ומצליחה להתאזן באמצעות זריקות יומיומיות לבטן. את סוג התרופה-קופקסון הזכרתי לעיל.

תהיתי איך אוכל לעזור לה? קראתי מאמרים ומחקרים והגעתי למסקנה שטיפול בצמחי מרפא עלול לסכן את החולה שכבר השיגה התקדמות כלשהי בייצוב המחלה.

הלשון של נ'- רחבה, אדומה, חסרת  חיפוי יש חריצים ושקע כלפני מטה במחמם עליון.  מה שהעיד על חוסר YIN , עודף חום וחוסר של הלב. חוסר הyin   מאושש גם לאור נטייה לסוכר גבוה, העדפה לקור שתיה מועטה והעדפה של שתייה חמה מאוד.

דופק: עמוק, עוצמה חלשה איכות- ריק, בעיקר בקיבה ובשתי עמדות הכליות.

צד שמאל יותר חלש ברמת הyin-  בייחוד הכבד והלב. מה שהפתיע היה העודף בריאות שהיה קשור לעצב רגשי בעקבות מות אחיה בעקבות מות אחיינה.

תאמתי ציפיות עם החולה ושאלתי במה הייתה רוצה שאעזור לה. מה הכי מפריע לה כרגע?

נ' דיווחה על כאבי גב, חוסר תחושה ברגל, העצירות והדלקתיות בשתן.  התאמתי לנ' תזונה בריאה בהסתמך על דווח תזונתי שלה הכולל מזון הגורם לדלקתיות; כגון: צ'יפס, חצילים חריפים,  שמן חמניות ועוד. המלצתי על זרעי פשתן טחונים ומזונות המכילים אומגה 3, אשר יאוזנו עם צריכת האומגה 6.

ובאמצעות דיקור לאור מאמרים שקראתי-שיפרתי את הכאבים, והיציאות היומיות. בטיפול השני תיארה המטופלת שלאחר הדיקור ביום הראשון הכאב מחמיר בלילה ואחר כך ישנה הטבה. כמו כן, בלט שיפור ניכר ביציאות.  בטיפול הרביעי דיווחה שבדיקת השתן טובה, ומצליחה להתמודד לבד עם העצירות ללא תרופה משלשלת. היא דיווחה גם על הרגשה פנימית אחרת שלא יכלה לתאר במילים.

בטיפול השביעי תארה הקלה רגשית-פחות עצבנות, ופחות כאבים. 

מבין הנקודות שבחרתי נכללות: LI -11; ST-36; CV-12, SP-6; BL-23;BL-40; BL-60 ; ST-25

לעתים נעשה טיפול משולב של בטן וגב.

לאחר סדרת טיפולים שבה דווח על הטבה, שחררתי את נ' לדרכה עם ידיעה לכשתרגיש בנסיגה תמיד תוכל להגיע.

לאחר מס' חודשים כאשר שלחתי ברכת חג שמח לרשימת מכותביי ענתה לי נ' במכתב מרגש שמביאה את תוכנו לפניכם:

"ברצוני להודות לך, כי היום אני מרגישה שיפור ניכר בכול הבחינות (גם יציאות)

ואני יודעת שזה בזכותך.

אצלי תמיד(כל החיים) לוקח זמן בין טיפול לשיפור.

ואני פחדתי עדיין פוחדת  להגיד!!!  

מקווה שיהיה טוב"…….

ההתרגשות מהצלחה בטיפול שכזה היא אדירה.  עדיין מתקשה להאמין שהצלחתי במעט לעזור, ולאחרונה גם עדכנתי אותה על הטיפול התרופתי החדש שאולי יתן לה יותר מענה למצוקותיה.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוס דולגוב שיווק באינטרנט לעסקים